Näin hankit hyvät kotisivut yhdistykselle
Tarvitsetko laadukkaat kotisivut yhdistykselle, mutta et tiedä, mistä lähteä liikkeelle?
Olitpa hankkimassa ensimmäisiä nettisivuja yhdistyksellesi tai uudistamassa yhdistyksesi vanhoja kotisivuja, sivuston hankintaan liittyy monia tärkeitä kysymyksiä, joita sinun on hyvä miettiä etukäteen, jotta saat mieleisesi verkkosivut.
Ennen kuin tilaat kotisivut yhdistyksellesi, pohdi näitä tärkeitä kysymyksiä:
Kotisivut yhdistykselle WordPressillä vai muulla alustalla?
Yhdistyksen kotisivujen teknisen toteutuksen voi tehdä monilla eri tavoilla, mutta kaikki niistä eivät ole realistisia valintoja yhdistyksille. Esimerkiksi toiminallisuuksiltaan täysin uniikin sivuston koodaaminen tyhjästä on niin kallista, ettei yhdistysten yleensä kannata valita sitä.
Useimmat yhdistykset tarvitsevat tyylikkäät verkkosivut, jotka toimivat hyvin ja joita on helppo käyttää. Myös sivujen hakukonenäkyvyys voi olla tärkeää monelle yhdistykselle.
Siksi monet yhdistykset valitsevat kotisivujensa alustaksi WordPressin. WordPress on maailman suosituin verkkosivualusta, jolla on tehty yli 40 % kaikista nettisivuista. WordPress on todella monipuolinen alusta, jolle julkaistaan jatkuvasti uusia lisäosia ja toiminnallisuuksia ja jota päivitetään jatkuvasti.
WordPressin suuren käyttäjämäärän ansiosta ohjeita sivujen muokkaamiseen ja apua teknisiin ongelmiin on saatavilla todella helposti.
Hyvin monet ammattilaisetkin käyttävät WordPressiä sivujen tekoon juuri sen monipuolisuuden ja teknisten ominaisuuksien vuoksi.
Mikä on yhdistyksesi nettisivujen tavoite?
Kun olet hankkimassa kotisivut yhdistyksellesi, kannattaa ensin miettiä huolella, mitä oikein haluat uusilla sivuillasi saavuttaa.
Onko sivusto vain tietopankki yhdistyksesi jäsenille, vai haluaisitko houkutella sen kautta myös uusia jäseniä? Onko yhdistyksestäsi kiinnostuneiden ihmisten tärkeää pystyä löytämään sivut helposti Googlesta? Tai onko sivujesi tarkoitus toimia yhdistyksesi jäsenten tapaamispaikkana esimerkiksi keskustelufoorumin avulla?
Eri tavoitteet täytyy huomioida eri tavoilla verkkosivujen toteutuksessa.
Jos esimerkiksi yritys, joka tekee kiinteistönvälitystä Espoossa haluaa sivujensa löytyvän Googlesta tuolla hakusanalla, täytyy yrityksen pitää huoli, että sivuilla kerrotaan kattavasti Espoossa tarjottavasta kiinteistönvälityksestä ja sivusto on rakennettu hakukoneystävälliseksi.
Aivan sama pätee yhdistyksiin, jotka haluavat näkyvyyttä yhdistyksen toimintaan liittyvillä hakutermeillä.
Sinun on paljon helpompi tehdä oikeita valintoja yhdistyksesi kotisivuille, kun olet ensin huolella miettinyt mitä kaikkea sivuiltasi oikeastaan haluat ja tarvitset.
Ehditkö itse kirjoittaa nettisivujesi tekstit?
Verkkosivujen tekstisisällöt ovat yksi niiden tärkeimpiä elementtejä. Tekstit jakavat kävijöille tärkeää tietoa, toimivat sivuston myyntipuheena ja auttavat ihmisiä löytämään sivut Googlesta. Jos tekstisisältöjä ei juurikaan ole tai ne ovat kehnot, on sivuston todella vaikeaa saavuttaa mitään sille asetetuista tavoitteista.
Myös tekstien luettavuus on korostuneen tärkeää verkkosivuilla. Tekstit, jotka voivat näyttää mukavan kevyiltä vaikkapa tekstinkäsittelyohjelmassa tai paperille printattuna saattavat näyttää raskailta ja vaikealukuisilta esimerkiksi pieneltä kännykän ruudulta.
Kannattaa siis pyrkiä realistisesti arvioimaan, onko sinulla aikaa kirjoittaa itse sopivia tekstejä yhdistyksesi kotisivuille, vai tarvitsetko siihen ammattilaisen apua.
Osa kotisivujen toteuttajista tarjoaa myös sisällöntuotantopalvelua, jossa tekstintuotannon ammattilainen kirjoittaa kiinnostavat ja selkeät tekstit sivuille puolestasi.
Yksi monien yritysten ja yhdistysten valitsema tapa hankkia tekstisisällöt kotisivuilleen on kirjoittaa itse raakaversio teksteistä, johon on kerätty kaikki olennaiset tiedot, jotka sivuilla halutaan kertoa. Sisällöntuotannon ammattilainen sitten editoi tämän raakatekstin kiinnostavaksi, helppolukuiseksi ja oikeakieliseksi. Tämä säästää sisällöntuotantoon tarvittavaa aikaa (ja siten palvelun hintaa), ja on siksi monen pienyrityksen suosima vaihtoehto.
Otetaan esimerkiksi yritys tai järjestö, joka haluaa edistää tietoisuutta EA1-ensiapukurssin tärkeydestä. Yrityksen ja järjestön edustaja voi kasata yhteen kaikki tarpeelliset faktat palvelun sisällöstä, ja lähettää ne sisällöntuottajalle. Sisällöntuottaja muotoilee tiedoista kiinnostavan ja selkeän kokonaisuuden.
Kuka osaa tehdä sopivat kotisivut yhdistyksellesi?
Olennainen osa kotisivujen hankintaa on löytää sivustolle sopiva tekijä. Jos tekijä ei osaa toteuttaa visiosi mukaista sivustoa, tai et saa välitettyä näkemystäsi tekijälle riittävän tarkasti, ei projektin lopputuloskaan ole sellainen kuin toivoisit.
Kun olet löytänyt vaikkapa Googlen kautta lupaavalta vaikuttavan tekijän yhdistyksesi kotisivuille, kannattaa jutella tekijän kanssa. Kerro tekijälle toiveistasi sivuston suhteen ja kuuntele hänen ideoitaan tarkasti. Oikea tekijä sivuillesi on sellainen, joka osaa kertoa sinulle mitkä ideoistasi toimivat ja mitkä eivät, ja osaa etsiä sinulle ratkaisut, joilla saat toiveidesi mukaisen sivuston.